Educational multimedia on ischemic heart disease for medical students
Keywords:
Multimedia; Medical Informatics; Medicine students; myocardial ischemiaAbstract
Introduction: health information technologies can stimulate knowledge innovation through devices and equipment. Educational multimedia constitute a learning resource focused on improving quality and efficiency in Medical Sciences. Objective: to prepare an educational multimedia on Ischemic Heart Disease for the development of knowledge in Medicine students. Method: multimedia is informative, educational, which manages dynamic content in various formats and supports the research process for Medicine students. The platform used is WordPress, a web content manager, with a Xampp server. It is a versatile and lightweight platform, with a minimalist design that allows it to be accessed locally and internationally through a Web URL and available on all computing devices. Results: multimedia favored the teaching and learning process by providing information, encouraging research interest, it consists of several sections that allowed grouping the theoretical knowledge on Ischemic Heart Disease. Conclusions: it turned out to be a dynamic learning tool, easy to use due to its scientific nature, it facilitates and provides educational skills in the training of medical students.
Downloads
References
Maya-Rosell Y. Algunas reflexiones en torno al impacto social del desarrollo científico-tecnológico en la enseñanza del inglés en la universidad cubana actual. REMCA [Internet]. 2020 [citado 2May 2023]; 3(3):16-23. Disponible en:http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/303
Cabrera-Hernández M, Lazo-Herrera L, León-Sánchez B, Lara-Puentes C, Lazo-Lorente L. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. RCMPR [Internet]. 2018 [citado 2 May 2023]; 22(5):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664
Granda-Asencio LY, Espinoza-Freire EE, Mayon-Espinoza SE. ICT as didactic tools of the teaching-learning process. Conrado [Internet]. 2019 [citado 3 May 2023]; 15(66):104-110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100104&lng=es&tlng=en.
Manresa-Malpica L, García-Peláez S, Domenech-La-Rosa L, Manresa-Pacheco N. Efectividad de una multimedia educativa sobre crecimiento y desarrollo craneofacial para los estudiantes de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 3 May 2023]; 13 (4) :[aprox. 17 p.]. Disponible en:
https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1806
Robaina-Castillo JI, Hernández-García F, Pérez-Calleja NC, González-Díaz EC, Angulo-Peraza BM. Aplicación multimedia para el estudio de la medicina natural y tradicional integrada a la pediatría. EduMed [Internet]. 2020 [citado 3 May 2023]; 21(1):32-39. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.01.005.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud 2019. Cuba: MINSAP; 2020 [citado 4 May 2023]. Disponible en: http://bvscuba.sld.cu/anuario-estadistico-de-cuba/
Lazo-Herrera LA, León-Sánchez B, Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Díaz-Pita G. Multimedia educativa para el aprendizaje de la acupuntura y digitopuntura por estudiantes de Medicina. Inv Educ Méd [Internet]. 2019 [citado 5 May 2023]; 8(32):51-60. Disponible en:https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=93529
Villegas-Maestre JD, Ferrer-Rosabal LC, Villegas-Roque L. ONCOMED: soporte multimedia para la docencia médica en neoplasias de la región cervicofacial. Rdo. inf. centavo. [Internet]. 2020 [citado 7 May 2023]; 99(4): 367-378. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332020000400367&lng=es.
Matos-Laffita D, Silva-Espalter M, Cardero-Leyva D, Ochoa-Rodríguez Y, Nicles-Estevez Y. Multimedia educativa sobre Metodología de la Investigación y Estadística para residentes de especialidades médicas y estomatológicas. Multimedios [Internet]. 2021 [citado 7 May 2023]; 25(5):e1274. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182021000500006&lng=es.
Gómez Pereyra-García D. WordPress y Canva como herramientas TIC para la enseñanza de las pandemias en la Historia en el aula de secundaria. Majorensis [Internet]. 2020 [citado 9 May 2023]; 16:20-30. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7534447
Thiol-Carrillo A. Cardiopatía isquémica. Consideraciones para el cuidado dental. Rev ADM [Internet]. 2022[citado el 10 May 2023];79 (4):213-217. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=106915
Villegas-García M, García-García AM, Cruz-Sepúlveda D, Sáez-Martín A, Cubillas-Para JM. Utilidad de las pruebas diagnósticas para la cardiopatía isquémica. FMC[Internet]. 2023 [citado 11 May 2023];30(4):182-188, Disponible en:https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.07.007
Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Lazo-Herrera LA, Sorí-Peña JA, Hidalgo-Ávila M, Pérez-Calleja NC, et al . A digital platform to meet information needs of students' scientific activity in medical sciences schools. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2020 [citado 11 Mayo2023]; 31(2):e1455. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000200012&lng=es.
Almanza-Santana L, Soler-Cárdenas S, Mesa-Simpson C, Naranjo-Rodríguez S, Soler-Pons L. The use of the information and communication technologies by the professors of the medical sciences in Matanzas. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2021 [citado 15 Mayo 2023]; 43(1):2917-2927. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000102917&lng=es.
Aguilar Padrón IV, Lazo Herrera LA, Capote MarimónC, Marimón Torres ME. Multimedia MEDICINA BUCAL como complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. RCIM[Internet]. 2018 [citado 15 Mayo 2023];10(2). Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=84777
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Déborah Mitjans-Hernández, Eduardo Antonio Hernández-González, Arletys Caridad Pita-Valdés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Gaceta Médica Estudiantil magazine provides immediate Open Access to its content. It is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC) license, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium or format) and adapting (remixing, transforming, and building upon the material), under the terms of acknowledge authorship and not make commercial use of the materials.