Pediatric patient with autism spectrum disorder and hyperactive phenotype

Authors

Keywords:

Neurodevelopment, autism spectrum disorder, diagnosis, girls

Abstract

Introduction: autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disorder, with an interdisciplinary diagnosis, that affects the socio-communicative spheres, with repetitive and stereotyped behavioral alterations, with a wide spectrum of forms of presentation to superficial clinical analysis, which makes it difficult to early diagnosis in less common or atypical clinical presentations. Diagnosis in females usually occurs later than in males. Case presentation: girl, 7 years and 3 months old, referred to a private psychological consultation, undergoing a diagnostic process, based on background evaluation, clinical observation of behavior and free play, specific responses to difficulties and stress , standardized and normalized tests for international and national use.  Final considerations: ASD is a potentially severe, highly prevalent neurodevelopmental disorder, with significant implications for the quality of life of patients and their families. Presentations in girls are shown both to a lesser extent and with different and varied behavioral phenotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Americana de Psiquiatría (APA). MANUAL DIAGNÓSTICO Y ESTADÍSTICO DE LOS TRASTORNOS MENTALES. 5ta. EDICIÓN. EDITORIAL MEDICA PANAMERICANA; 2014.

Bogdashina O. Percepcion Sensorial en el Autismo y el Sindrome de Asperger. 1era Edicion. Avila España: Autismo Avila; 2003.

OMS. INFORME MUNDIAL SOBRE SALUD MENTAL. Ginebra; 2022. 296 p.

Baio J, Wiggins L, Christensen DL, Maenner MJ, Daniels J, Warren Z, et al. Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2014. Morb Mortal Wkly Rep Surveill Summ Wash DC 2002. 27 de abril de 2018;67(6):1-23.

Ministerio de Salud Pública del Ecuador. Trastornos del Espectro Autista en niños y adolescentes: detección, diagnóstico, tratamiento, rehabilitación y seguimiento. Guía de Práctica Clínica. Primera Edición. Quito: Ministerio de Salud Pública, Dirección Nacional de Normatización-MSP; 2017.; 2017.

Ruggieri VL, Arberas CL. Autismo en las mujeres. Rev Neurol. 2016;

Young H, Oreve MJ, Speranza M. Clinical characteristics and problems diagnosing autism spectrum disorder in girls. Arch Pediatr Organe Off Soc Francaise Pediatr. agosto de 2018;25(6):399-403.

Acosta J, Guzman G, Sesarini C, Pallia R, Quiroz N. Introducción a la neurobiología y neurofisiología del Trastorno del Espectro Autista. Rev Chil Neuropsicol [Internet]. 2016 [citado 21 de junio de 2019];11(2). Disponible en: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=179348853008

Berry-Kravis E, Hagerman R, Visootsak J, Budimirovic D, Kaufmann WE, Cherubini M, et al. Arbaclofen in fragile X syndrome: results of phase 3 trials. J Neurodev Disord. 12 de junio de 2017;9(1):3.

Dean M, Harwood R, Kasari C. The art of camouflage: Gender differences in the social behaviors of girls and boys with autism spectrum disorder. Autism Int J Res Pract. agosto de 2017;21(6):678-89.

Parish-Morris J, Liberman MY, Cieri C, Herrington JD, Yerys BE, Bateman L, et al. Linguistic camouflage in girls with autism spectrum disorder. Mol Autism. 2017;8:48.

Velarde M, Cárdenas A. TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA Y TRASTORNO POR DÉFICIT DE ATENCIÓN CON HIPERACTIVIDAD: DESAFÍOS EN EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO. 2022;

Barris N, Rubiales J, Labandal L. Estrategias conductuales en niños y niñas con Trastorno del Espectro Autista: una revisión sistemática. Actual En Psicol. 15 de febrero de 2023;37.

Faros HSJBCN [Internet]. 2019 [citado 15 de agosto de 2023]. Las reinas del camuflaje: niñas con Trastorno del Espectro del Autismo (TEA). Disponible en: https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/reinas-camuflaje-ninas-trastorno-espectro-autismo-tea

Hervás A. Género femenino y autismo: infra detección y mis diagnósticos. Med B Aires. marzo de 2022;82:37-42.

Guy J, Mareva S, Franckel G, CALM Team, Holmes J. Dimensions of cognition, behaviour, and mental health in struggling learners: A spotlight on girls. JCPP Adv. diciembre de 2022;2(4):e12082.

Montagut Asunción M, Mas Romero RM, Fernández Andrés MI, Pastor Cerezuela G. Influencia del sesgo de género en el diagnóstico de trastorno de espectro autista: una revisión. Escr Psicol Internet. abril de 2018;11(1):42-54.

Published

2024-07-08

How to Cite

1.
Viteri-Villa MF, Peñafiel-Jaramillo KM, Salas-Granda SI, Nevárez-Yugcha NP. Pediatric patient with autism spectrum disorder and hyperactive phenotype. Gac méd estud [Internet]. 2024 Jul. 8 [cited 2025 Apr. 2];5(2):e441. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/441

Issue

Section

Case reports

ARK

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.