Use ofinformation technologies by medical students at the Guantanamo University of Medical Sciences

Authors

Keywords:

information and communication technologies, Medicine students, social networks

Abstract

Introduction: Information technologies have become a challenge for medical education. Objective: To describe the use of information technologies by medical students at the Guantánamo University of Medical Sciences. Method: A descriptive cross-sectional study was carried out. The universe was made up of 384 second-year medical students, the sample was 94 by simple random sampling. Variables were defined such as: gender, social networks used, most frequent social network, use given to social networks, access device, use of the virtual classroom. For the collection of information, a questionnaire was designed and validated using expert criteria. The results were presented in tables by numbers and percentages. Ethical principles were respected. Results: 91.5% use WhatsApp, 71.3% of females and 20.2% of males, 72.3% of them and 22.3% of them use social networks to exchange messages. , for academic purposes only 51.1% and 6.3% respectively. WhatsApp was the most frequently used social network (86), 100% used the mobile phone. The virtual classroom is used by 53 (56%), 32 do not because they do not know how to enter. Conclusions: Whatsapp is the most used social network for the exchange of messages and very little for academic purposes, most use the mobile phone and less than half use the virtual classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Parrales-Rodríguez VR. Las TIC y la educación en los tiempos de pandemia. Rev Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas [Internet]. 2021 [citado 2020 Nov 14]; 14(6): [aprox. 13 p.]. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/893/762

Pineda-Sánchez A. Título .Rev Científica de la Universidad Especializada de las Américas [Internet]. 2021 [citado 2023 Mar 9]; 1(13): [aprox. 9 pant.]. Disponible en: https://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/443/4432090005/index.html

Díaz-de la Rosa C, Monzón-Li JD, Jiménez-Franco LE, Guardado YA. Empleo del Aula Virtual de Salud por estudiantes de ciencias médicas. Rev 16 deabril [Internet]. 2023 [citado 2023 Mrz 9]; 62: [aprox. 6 pant.]. Disponible en: https://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1746e1

Espinoza-Portilla E, Pimentel-Álvarez P, Peña-Oscuvilca A, Llanos-Tejada F. Uso de redes sociales en estudiantes de Promoción de la Salud en la era de la COVID-19. Rev Perú Ciencias de la Salud [Internet]. 2021 [citado 2023 Mar 9]; 3(4) : [aprox. 14 pant.]. Disponible en: Doi: https://doi.org/10.37711/rpcs.2021.3.4.357

Walther-Hernán CU, Ramos-Ticlla F, Casimiro-Urcos JF, Casimiro-Urcos CN, Zea-Montesinos CC. Rev Universidad ySociedad[Internet]. 2022 [citado 2023 Mar 9]; 14(4): [aprox. 5 pant.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3077

Núñez-Álvarez AJ.Conocimiento y uso delas redes sociales en el ejercicioprofesional y académico de los residentes y docentesdel posgrado de pediatría de la Pontificia UniversidadCatólica del Ecuador en el Año 2020 [tesis de diploma]. Quito: Universidad Católica del Ecuador; 2020 [citado 2023 Mrz9]. Disponible en:https://acortar.link/nxHuYG

ISSN 2708-5546www.revgacetaestudiantil.sld.cu8Los artículos de Gaceta Médica Estudiantilde la Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamose comparten bajo los términos de la Licencia Creative Commons: Atribución-NoComercial. Email: gme.ucmgt@infomed.sld.cu

Berenguer-Gouarnaluses JA,Vitón-Castillo AA, Tablada-Podio EM,Lazo-Herrera LA,,Díaz-Berenguer AD, Díaz-del Mazo L. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones para el autoaprendizaje en estudiantes de ciencias médicas durante la pandemia de COVID-19.Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2022 [citado 2023 Mar 9]; 33: [aprox. 14 pant.]. Disponible en: https://acortar.link/NeZ1A9

Planas-Durruthy CI, Planas-Riverot CA, Iznaga-Brooks HL, Rodríguez-Almodóvar JA, Barallove-Rodríguez L.Uso de las tecnologías como medio de apoyo en elproceso de enseñanza–aprendizaje. Rev Inform Cient [Internet]. 2011 [citado 2023 Mar 9]; 69(1): [aprox. 8 pant.]. Disponible en:Disponible: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/421

López-GómezE. El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisiónteórica y metodológica. Rev Educación XX1[Internet]. 2018 [citado 2020 Nov 14]; 21(1): [aprox. 23 p.]. Disponible en: https://n9.cl/2xs57

Mora-Martín F,Aguiar-Ivargollin K, Rodríguez-Molina FJ, Díaz-Díaz J. Caracterización del uso de las redes sociales por estudiantes de Medicina. Rev MediSur [Internet]. 2020 [citado 2023 Mar 9]; 18(5): [aprox. 6 pant.]. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4676/3275

Rodríguez-Sotomayor Y, Pardo-Fernández A, Castañeda-Abascal I. Estrategia de conciliación vida laboral-familiar como factor de calidad en los servicios estomatológicos. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2021 [citado 2022 Dic 04]; 47(4):[aprox. 16 p.].Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/3093

Flores-Lagla G, Chancusig-Chisag J, Cadena-Moreano J, Guaypatín-Pico O,Montaluisa-Pulloquinga R. La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Revista Boletín Redipe [Internet]. 2017 [citado 2023 Mar 9]; 6(4): [aprox. 9 pant.]. Disponible en:https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/224

Guillén-López OB. Uso de redes sociales por estudiantes de pregrado de una facultad de medicina en Lima, Perú.Rev Med Hered[Internet]. 2019 [citado 2023 Mar 9]; 30: [aprox. 5 pant.]. Disponible en: https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3550

Angulo-ArmentaJ,Sandoval-MariscalPA, Torres-GastelúCA, García-López RI.Usabilidad de redes sociales con propósitos académicos en educación superior. Rev Form. Univ [Internet]. 2021 [citado 2023 Mar 9]; 14(6): [aprox. 12 pant.]. Disponible en:Disponible : https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062021000600025

García-Aretio L. COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Rev Iberoamericana de Educación a Distancia [En línea]. 2021 [citado 2023 Mar 12]; 24(1): [aprox. 18 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Published

2023-04-17

How to Cite

1.
Verdecía Rodríguez HM, Durán Falcón Z, Rodríguez Sotomayor Y. Use ofinformation technologies by medical students at the Guantanamo University of Medical Sciences. Gac méd estud [Internet]. 2023 Apr. 17 [cited 2024 May 20];4(2):e300. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/86

Issue

Section

Original articles