Use of virtual health classrooms in Cuban medical universities

Authors

Keywords:

Information Technology Administration, virtual classroom education, Medical Education, Long distance education

Abstract

Introduction: the COVID-19 pandemic made the face-to-face modality impossible, so virtual media known as Virtual Teaching-Learning Environments were used, made possible thanks to Information and Communication Technologies. Objective: to describe the use of the Virtual Health Classrooms by the students of the Universities of Medical Sciences. Method: an updated bibliographic search of the subject was carried out, in the period between 2019 and 2023, Google Scholar was used as a search engine to locate the articles. Databases such as SciELO, Ebsco and Pubmed were consulted and 20 articles were selected. Development: the Virtual Health Classrooms are supported by the Moodle platform, they are used by teachers and students in the training process; there is still dissatisfaction among the students. Universities of Medical Sciences relied on the platform during distance learning. Medical science students take exams, scientific events and submit teaching assignments through the virtual classroom. Conclusions: Its use has increased in students and educators, it is necessary to create strategies to increase knowledge about the Virtual Classroom. The professors of the Medical Sciences careers incorporate the Virtual Health Classroom of the corresponding territory into the development of their classes, workshops and seminars, creating links between classical and modern pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-Brunet Salas I, Álvarez Lauzarique ME, Paredes Esponda EM. Sistema web para la gestión de la superación profesional en la Escuela Nacional de Salud Pública. 2019. RCIM [Internet]. 2021 [citado 18 Ago 2023]; 13(1): [aprox. 52 p.]. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/397

-Bohorquez Arias MA, Figueroa Quijano V, Garcia Chiappeta CM. Uso del Moodle en los procesos de aprendizaje de los docentes de Javesalud [Tesis]. Bogotá: Universidad El Bosque [Internet]; 2019. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12495/1961

-Hernandez-Lezcano Y, Cruz-Marquez D, Linares-Rio M, Rodríguez-Hernandez Y. Aplicación web para la enseñanza de la asignatura Preparación para la Defensa. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2023[citado 18 Ago 2023]; 27: 5663. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5663

-Torres Chávez TE, García Martínez A. Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2019[citado 18 Ago 2023]; 38(3): e2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300002&lng=es&tlng=pt

-Pérez Pérez SM, Expósito Gallardo MC, Ortiz Romero GM, Castro Pérez M, Soto Santiesteban V, Mustelier de León RC. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 18 Ago 2023]; 12(2):37-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200037&lng=es

-Huamán KYC, Reátegui NES, Tapia PDS, Sapallanay RB. Plataforma Moodle, como herramienta digital para la comunicación intercultural de estudiantes de beca 18. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación[Internet]. 2022 [citado 18 Ago 2023]; 6(26): 2062-2077. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.474

-Valverde Grandal O, García Alfonso MO, Ochoa González DA. Programa de estudios para la capacitación de profesores en la plataforma Moodle. RCIM [Internet]. 2019 [citado 18 Ago 2023]; 11(2):130-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200130&lng=es

-Herrera Morillas JL. Los espacios ofertados como servicio bibliotecario. Los casos de las bibliotecas universitarias de Madrid y Cataluña. Información, cultura y sociedad, [Internet]. 2019[citado 18 Ago 2023]; (41): 13-24. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17402019000200013&script=sci_abstract&tlng=en

-Tezén Ipanaqué A, Salvatierra Melgar A. Las TIC: Uso de la plataforma Moodle en el desempeño docente en una institución educativa de educación básica regular, 2018[Tesis]. Lima: Universidad César Vallejo [Internet]; 2019. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/44752

-Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Isbety Torres Milord I. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. EDUMECENTRO[Internet]. 2014[citado 18 Ago 2023]; 6(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=49055

-Valverde Grandal O, García Alfonso Mo, Ochoa González Da. Programa de estudios para la capacitación de profesores en la plataforma Moodle. RCIM [Internet]. 2019 Dic [citado 18 Ago 2023]; 11(2): 130-139. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200130&lng=es

-Rivero Padrón Y, Pastora Alejo B, Albuja Mariño PA. La plataforma Moodle como recurso tecnológico de complemento para la función docente universitaria. Rev Conrado [Internet]. 2020 Mar-Abr [citado 7 Mar 2021]; 16(73):237-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200237&lng=es&tlng=es

-Valle Riaño RA, Barrios Rodríguez S. Caracterización de los cursos impartidos en el Aula Virtual de Salud de Artemisa. CPROINFO 2019 [Internet]. 2019 [citado 2 Mar 2021]; [aprox. 17 p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/334710904

-Torres Chávez TE, Briggs Jiménez MB, Morúa Delgado Varela LP, Sarrión Navarro A, Gómez Mirabal JM, Suárez Herrera L. El Aula Virtual: su formación y necesidad para la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2018[citado 2 Mar 2021]; 13(Especial):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/958

-Sanjuán Gómez G, Gómez Martínez M, Rabell Piera O, Arcia Arcia L, Morales Velázquez IC. Resultados preliminares del grado de satisfacción con el empleo del aula virtual de la Facultad de Ciencias Médicas General Calixto García. Revista Habanera de Ciencias Médicas [Internet]. 2011[citado 2 Mar 2021]; 10(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-19X2011000100016&script=sci_arttext&tlng=pt

-Amato D, Casillas Arias AB, Novales Castro XJ. Opinión de los estudiantes de medicina sobre el uso de aula virtual en un curso semipresencial. Revista Electrónica de Psicología Iztacala Médicas [Internet]. 2016[citado 2 Mar 2021]; 19(2): [aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol19num2/Vol19No2Art13.pdf

-de la Torre Rodríguez M, Rojas Machado N, Bilbao Consuegra M, Torres Milord I, Barroso Mesa L. Curso en red: “Enseñanza virtual en la docencia médica” . EDUMECENTRO[Internet]. 2016[citado 2 Mar 2021]; 8(1):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=63457

-Juca Maldonado FJ. La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado19 Mar 2021];8(1): [aprox. 18p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

-Cuadrado AMM, Fernández RG, Zaballos LM, Liévano BM. Competencias tutoriales de los/as responsables de prácticas profesionales en contextos de enseñanza a distancia. Prisma Social: revista de investigación social[Internet] 2020[citado19 Mar 2021]; (28): 176-200. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7263739

-Díaz-de-la-Rosa C, Monzón-Li J, Jiménez-Franco L, Alcalde-Guardado Y. Empleo del Aula Virtual de Salud por estudiantes cubanos de ciencias médicas. Revista 16 de abril [Internet]. 2023 [citado 18 Ago 2023]; 62 Disponible en: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1746

Published

2023-08-20

How to Cite

1.
Díaz de la Rosa C, Monzón Li JD, Jiménez Franco LE, Alcaide Guardado Y. Use of virtual health classrooms in Cuban medical universities. Gac méd estud [Internet]. 2023 Aug. 20 [cited 2024 Dec. 22];4(3):e319. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/118

Issue

Section

Bibliographic reviews

ARK

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
9%
33%
Days to publication 
3
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Gaceta Médica Estudiantil
Publisher 
Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo