The science-technology-society and innovation relationship in Cuban health professionals training

Authors

Keywords:

science-technology-society and innovation relationship, health professionals training, Cuba

Abstract

Introduction: the relationship between science-technology-society and innovation has gained a transcendental importance nowadays, thus, it is necessary to train reflective attitude in health professionals concerning this relationship and its significance to solve the health problems. Objective: to argue the importance of an adequate science-technology-society and innovation relationship for training the health professionals in Cuba. Methods: a narrative review was carried out at the Universidad de Ciencias Médicas in Guantánamo between March and June 2020. The search was on different bibliographic databases: Pubmed/Medline, Science Direct and SciELO, and also in some other reference works of foreign and national authors, as well as the outcomes of various research, scientific articles, master's and doctoral thesis. Results: information was performed based on historical background of the Science-Technology-Society and Innovation relationship, training in Science-Technology-Society and Innovation, role of social innovation, and the importance of the science-technology-society and innovation relationship for training the health professionals in Cuba. Conclusions: the science-technology-society and innovation relationship constitute an imperative to train the health professionals in Cuba, so taking into account this item, all medical universities have a high responsibility on the treatment to be given to the related topic in order to consolidate the science-technology and innovation aspects to increasingly humanistic and responsible actions, at the time of making accurate decisions in medical and health care practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. Las Políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación en el contexto de la actualización del Modelo de desarrollo Económico y Social cubano. www.cgdc.cu. 2019 [citado 6 Jun 2020]. Disponible en: http://www.cgdc.cu/sites/default/files/las_politicas_de_ciencia_tecnologia_e_innovacion_en_cuba._armando_citma_calidad_2019.pdf

Rosental M, Ludin P. Diccionario Filosófico. La Habana: Editora Política; 1981.

Núñez Jover J, Macías Llanes ME. Reflexiones sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad. Lecturas escogidas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.

Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021.La Habana: PCC; 2017.

Partido Comunista de Cuba. Objetivos de trabajo del PCC aprobados por la Primera Conferencia Nacional. La Habana: PCC; 2012.

Tabloide Especial. Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos.

Duharte Díaz E, Arnoletto Jorge E, Hernández Martínez J, González Palmira E, Sánchez Medina M, Núñez Jover J. La política: Miradas Cruzadas. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales; 2006.

Lecciones de Filosofía Marxista Leninista. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1992.

García Capote E. La idea de un sistema de ciencia, tecnología e innovación en Cuba: orígenes, vicisitudes, futuros. Rev An Acad Ciencias Cuba [Internet]. 2015 [citado 8 Jul 2020]; 5(1). Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiIjfawlNPuAhXKVzABHW5GBa8QFjAUegQIGxAC&url=http%3A%2F%2Fwww.revistaccuba.cu%2Findex.php%2Frevacc%2Farticle%2Fdownload%2F200%2F200&usg=AOvVaw2iSgZet9cySH7YC9-IJFVS

Núñez Jover J. Filosofía y Estudios Sociales de la Ciencia en Pensar Ciencia, Tecnología y Sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela; 2008.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Actividades rectoras. www.citma.gob.cu. [actualizado 2021; citado 31 Ene 2021]. Disponible en: https://www.citma.gob.cu/ciencia-4/

Díaz-Canel Bermúdez M. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en Ciencia e Innovación? Rev Ana de la Acad de Ciencias de Cuba [Internet]. 2021 [citado 18 Mar 2021]; 11(1). Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1000/1078

Estudios de ciencia y tecnología y construcción de estado. En: Casas R, Pérez-Bustos T. Ciencia, tecnología y sociedad en América Latina: la mirada de las nuevas generaciones [Internet]. Buenos Aires: Asociación Latinoamericana de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnologías-ESOCITE; 2019 [citado 8 Jul 2020]; p. 329-411 Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20190905052402/Ciencia_tecnologia sociedad.pdf

Waks LJ. Educación en Ciencia, Tecnología y Sociedad: orígenes, desarrollos internacionales y desafíos actuales. En: Medina M, Sanmartín J. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Barcelona: Anthropos; 1990.

Ursúa N. Educación en sociedad, ciencia y tecnología en Europa. En: Tecnología y sociedad. 2ed. La Habana: Editorial Félix Varela; 2004.

Macías Llanes ME. Sistema de superación profesional para el tratamiento de las relaciones ciencia-tecnología-sociedad en el sector de la salud [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí; 2014.

Rojo Pérez N, Pérez CV, Martínez Trujillo N, Morales Suárez I, Martínez Torres E, Fleitas EstévezI, Portuondo Sao M, Torres Rojo Y, Sierra González VG. Ciencia e innovación tecnológica en la salud en Cuba: resultados en problemas seleccionados. Rev Pan Salud Pub [Internet]. 2014 [citado 5 May 2020]; 42(32). Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6386005/

Duharte Díaz E. Los Estudios CTS+I en el campo de las Ciencias Sociales y Económicas: algunas experiencias. En: Duharte Díaz E. Tecnociencia e innovación. Debates sobre economía, política y cultura. Ecuador: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil; 2020.

Duharte Díaz, E. Ciencia, tecnología, innovación y política. En: Ciencias Políticas: enfoques multidisciplinares no tradicionales, Editorial UH; 2020.

Rizo Rabelo N. Estrategia didáctica de educación en ciencia tecnología y sociedad en la carrera de ingeniería informática [Tesis doctoral]. Cienfuegos: Universidad Carlos Rafael Rodríguez; 2007.

Núñez J, Figaredo F. Los Estudios Ciencia, Tecnología y Sociedad: sus proyecciones educativas, en políticas públicas y en el campo académico. CTS en contexto: la construcción social de una tradición académica. En: Núñez J, Montalvo LF. Pensar Ciencia, Tecnología y Sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009.

Murray R, Caulier-Grice J, Mulgan G. The Open Book of Social Innovation, Londres: The Young Foundation &Nesta; 2010.

Echeverría J. El Manual de Oslo y la innovación social. Madrid: Fundación Ikerbasque, Bilbao; 2008.

Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio E: modelo del profesional. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.

Figueredo Reinaldo O, Sifonte Díaz YJ. Ciencia, Tecnología e Innovación: Elementos imprescindibles para el desarrollo de la nación cubana [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020. [citado 10 Jul 2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/noticias/ciencia-tecnologia-e-innovacion-elementos-imprescindibles-para-el-desarrollo-de-la-nacion

Lage Dávila A. Investigación científica y su impacto en los sistemas de salud. En: Conferencia dictada en Convención internacional de Salud Pública. Cuba Salud 3-7 Dic. La Habana; 2012.

González García MJ, López Cerezo A, Luján JL. Ciencia, Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Tecnos; 2000.

Membiela P. Algunas nuevas tendencias en el currículo de ciencias experimentales. En: Martín Sánchez M, Morcillo JG. Reflexiones sobre la Didáctica de las Ciencias Experimentales. Madrid: Nivola; 2001.

Gordillo M. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Materiales para la educación CTS. Asturias: Grupo Editorial Norte; 2001.

López Cerezo JA. La Educación CTS en el panorama internacional: Retos, Objetivos, Modalidades; 2005.

Published

2021-03-16

How to Cite

1.
Ramos-Duharte D, Robinson-Jay F, Hinojosa-Ramos D, Planas-Betancourt CA. The science-technology-society and innovation relationship in Cuban health professionals training. Gac méd estud [Internet]. 2021 Mar. 16 [cited 2024 Jul. 3];2(1):e75. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/13

Issue

Section

Bibliographic reviews