Free drawing in the characterization of the psychological impact of COVID-19 on Cuban children and adolescents

Authors

Keywords:

emotional alterations, COVID-19, Free drawing, psychological impact, childhood, adolescence

Abstract

Introduction: COVID-19 constitutes an emerging disease that due to its health complexity has generated significant changes in psychological and social functioning. As a consequence of the measures taken for its containment and due to the characteristics of the ontogenetic development stages, children and young people have been one of the most vulnerable groups. Objective: to characterize the psychological impact that COVID-19 has generated in a group of Cuban children and adolescents. Method: a descriptive cross-sectional study was carried out with qualitative-quantitative methodology in the period from May to September 2020. The universe was made up of the drawings received in the artistic creation contest "The COVID-19 in our lives", with the technique From intentional sampling, 31 drawings sent by Cuban children and/or adolescents were chosen. The projective technique "Free drawing" was used, for the content analysis the indicators were used: content, structure, use of color, execution of the human figure, representation of the new coronavirus and prevention measures, social isolation and reflection of the activity of health personnel. Results: the presence of anxiety, insecurity, irritability was evidenced, the importance of complying with preventive measures against COVID-19 is recognized, the relevance of Cuban public health actions and the essential place that the family occupies in this stage. The weighting of the values ​​unity and solidarity was verified. Conclusions: COVID-19 has had a negative psychological impact on the children and adolescents studied, with a predominance of emotional disturbances.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lorenzo Ruiz A, Díaz Arcaño K, Zaldívar Pérez D. La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: apuntes generales. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2020 [citado 14 sep 2020]; 10(2):[aproximadamente 7 p.]. Disponible en: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/839/855

Urzúa A, Vera-Villarroel P, Caqueo-Urízar, Polanco-Carrasco R. La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicia l [Internet]. 2020 [citado 6 Sep 2020]. Ter Psic 38 (1):[aproximadamente 19 p.]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-48082020000100103&script=sci_arttext

Diccionario Reverso. Definición impacto psicológico [Internet]. 2020 [citado 1 Oct 2020]; Disponible en https://mobile-dictionary.reverso.net/es/español-definiciones/impacto

Ventura RE. Atención psicosocial en desastres. Temas para entrenamiento. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2011.

ONU. La ONU advierte del impacto del COVID-19 sobre la salud mental de los y las menores. www.infocop.es. 2020 [citado 14 Sep 2020]; [aproximadamente 4 p.]. Disponible en: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=8772&cat=50

Al menos una tercera parte de los niños en edad escolar no tuvo acceso a la educación a distancia durante el cierre de las escuelas debido a la COVID-19 según un nuevo informe de la UNICEF. www.unicef.org. Nueva York; 2020 [citado 20 Ago 2020]: [aproximadamente 1 p.]. Disponible en: https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/tercera-parte-ninos-no-tuvo-acceso-educacion-distancia-debido-covid19

COVID-19 Primeros datos sobre alteraciones psicológicas en niños españoles. aitanainvestigación.edu.umh.es. 2020 [citado 16 Oct 2020]; [aproximadamente 1 p.]. Disponible en: https://aitanainvestigación.edu.umh.es/COVID-19-primeros-datos-sobre-alteraciones-psicologicas-en-ninos-espanoles/

García Morey A, Castellanos Cabrera R, Álvarez Cruz J, Pérez Quintana D. Aislamiento físico en los hogares a causa de la COVID-19: efectos psicológicos sobre niños y adolescentes cubanos. www.unicef.org. 2020 [citado 22 Dic 2020]: [aproximadamente 11 p.]. Disponible en: https://www.unicef.org/cuba/informes/aislamiento-fisico-en-los-hogares-causa-de-la-COVID-19-efectos-psicologicoss

Vidal Martínez B. Morbilidad en un servicio de Psiquiatría Infantil en tiempos de COVID-19. Rev Soc Cubana Psiq [Internet]. 2020 [citado 14 Sep 2020]; [aproximadamente 5 p.]. Disponible en: https://files.sld.cu/psiquiatria/files/2020/08/Morbilidad-en-Psiquiatr%c3%ada-Infantil-en-tiempos-de-COVID.pdf

Ortiz Amezcua L. Estudio comparativo del dibujo infantil en distintas generaciones [Tesis en Educación Infantil]. Granada: Universidad de Granada; 2016. [citado 14 Sep 2020]. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/45864

Santiesteban Díaz Y, Castro Peraza M, González Soto Z, Sánchez Valdés L. Impacto del paso de los huracanes Gustav e Ike en la salud psicológica de un grupo de escolares afectados. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2010 [citado 25 May 2020]; 26(3):[aproximadamente 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000300008

Consideraciones psicosociales y de salud mental durante el brote de COVID-19. Organización Panamericana de la Salud [Internet]. 2020 [consultado 14 Sep 2020]: [p. 5]. Disponible en: https://www.paho.org/sites/default/files/2020-03/smaps-coronavirus-es-final-17-mar-20.pdf

Novales Ojeda R, García Morey A, Hernández Gómez JR, Novales Amado A, García Román M, Hernández Pozo Y. Caracterización psicológica de escolares con diabetes mellitus tipo 1 a través de sus representaciones gráficas. [Internet]. 2015 Rev Cubana Endocrinol [citado el 25 Ago 2020]; 26(3):[aproximadamente 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561- 29532015000300002

García Morey A. Psicopatología infantil su evaluación y diagnóstico. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.

Representación de SARS-CoV-2 entre mejores fotos científicas de 2020 [Internet] Agencia Prensa Latina Londres 19 Dic 2020 [citado el 4 Ene 2021]; [aproximadamente 4 p.]. Disponible en: https://www.prensa-latina.cu/index.php?o=rn&id=418961&SEO=representacion-de-sars-cov-2-entre-mejores-fotos-cientificas-de-2020

Sánchez Lorenzo I, Geijo Uribe S, Ímaz Roncero C, Domínguez Martín C. Psicopatología a través del dibujo infantil [Internet] 14 º Congreso Virtual de Psiquiatría.com. Disponible en: https://psiquiatria.com/trabajos/usr_1559708530.pdf

Significado del color niños. [Internet] 2020 Psicodiagnosis.es [citado el 8 Feb 2021]; [aproximadamente 18 p.]. Disponible en: https://psicodiagnosis.es/areageneral/otros-temas/significado-del-color-en-los-dibujos-de-los-nios/index.php

Alonso García OS. Dibujos proyectivos. Aplicación e interpretación. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2010 p 20,21.

Nace en Huelva la iniciativa 'Dibujos Confinados', un proyecto infantil para hacer frente al COVID-19 [Internet]. 2020 [citado el 14 Sep 2020]; Disponible en: https://eldesmarque.com/huelva/polideportivo/147987-nace-la-iniciativa-dibujos-confinados-para-hacer-frente-al-COVID-19

Published

2021-05-30

How to Cite

1.
Frómeta-Domínguez E, Maynard-Bermúdez GI, Acosta-Sardina J, Gainza-Lores Y, Soto-Martínez J. Free drawing in the characterization of the psychological impact of COVID-19 on Cuban children and adolescents. Gac méd estud [Internet]. 2021 May 30 [cited 2024 May 16];2(2):e117. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/43

Issue

Section

Original articles