Evaluation of the student research design methodologies in health technologies, 2019-2020

Authors

Keywords:

methodological design, biomedical research, research report

Abstract

Introduction: the new professionals of Medical Sciences need in their training a solid command of Research Methodology that will allow them to discover the truth of the world around them focused it from a scientific conception. However, it has been detected that students present difficulties methodologically in the research design, which compromises the quality of research in general. Objective: to assess the methodological designs of the papers presented at the Jornada Científica Estudiantil de Tecnología de la Salud, 2019-2020. Method: a qualitative research was carried out to describe the methodological designs of the research presented at the overmentioned Jornada Científica Estudiantil. Empirical methods were used, like: documentary analysis, and theoretical methods like: analytical-synthetic, historical-logical, and inductive-deductive. Results: achievements and deficiencies of the works presented were identified. 62.5% of the works were assessed as Inadequate. Only 12.5% obtained an evaluation of Adequate. It was noted that most of difficulties are presented in the bibliographic references. Conclusions: it is clear that there are difficulties in the methodological design of the research presented; however, the main achievements are recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayarre H, Hersford R. Metodología de la investigación. Tecnología de la Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2014.

Ander-Egg E. Aprender a investigar. Nociones básicas. Buenos Aires, Argentina: Editorial Brujas; 2019.

Artiles Visbal L. Metodología de la investigación. Apuntes para libro de informática médica. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.

Pérez Oliva E. Guía metodológica para la elaboración de un informe final de investigación. España: Universidad Complutense de Madrid; 2018.

Lage Dávila A. La osadía de la ciencia. La Habana: Editorial Academia; 2019.

Jiménez Paneque R. Metodología de la investigación. Elementos básicos para investigación clínica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 1998.

Artiles Visbal L, Ortega Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación en Ciencias de la Salud. La Habana, Cuba. Editorial Ciencias Médicas; 2008.

Colectivo de autores. Adaptación del Manual de Referencias Bibliográficas Estilo Vancouver. Perú: Universidad César Vallejo; 2017.

Baleriola E. Hacer investigación y no morir en el intento. 2ed. España: ebaes; 2017.

Medina Borges RM. El proceso de investigación científica. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Tecnología de la Salud; 2020.

Normas para la revisión bibliográfica. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2020.

Dirección de Ciencia y Técnica. Reglamento del Sistema de Programas y Proyectos en el MINSAP. En: Manual de procedimientos para la gestión de programas y proyectos. La Habana: MINSAP; 2016.

Sá Carvalho M, Dias de Lima L, Medina Coeli C. Ciencia en tiempos de pandemia. Cad Saúde Púb [Internet]. 2020 [citado 12 Ago 2021]; 36(4):e00055520. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00055520

Published

2021-05-30

How to Cite

1.
Araujo-Inastrilla CR, Medina-Borges RM. Evaluation of the student research design methodologies in health technologies, 2019-2020. Gac méd estud [Internet]. 2021 May 30 [cited 2024 May 16];2(2):e178. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/44

Issue

Section

Original articles