FármacoSoft: an educational software for teaching Clinical Pharmacology

Authors

Keywords:

pharmacology, education, multimedia, educational software

Abstract

Introduction: Educational softwares refer to computer applications or programs used as teaching support materials; they are a valuable and essential tool. Objective: to develop an educational software to support the teaching-learning process for Clinical Pharmacology in Medical Sciences. Method: a technological development research was carried out at the branch of the Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo in Baracoa, from September to December 2020. To support the study five stages were taken into account: the first stage took into account the search and collection of information. In the second stage, the information collected, the images digitized and printed texts were processed. In the third stage, the product was designed based on the information obtained and according to the possibilities of the platform used for the creation of the software. In the fourth stage, the computer tools to be used were selected and the software was created. In the fifth stage, the design of the educational software was evaluated. The average and standard deviation were used to process the outcomes. Results: the computer design indicators obtained high scores, which evidences the concordance of criteria among the experts. Conclusions: the product obtained is useful to support the educational teaching process and contains the exercise of knowledge applicable to this level. It is a teaching material to guarantee the continuity for teaching activity in the Clinical Pharmacology subject during the epidemiological contingency.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lazo Herrera LA, Hernández Cabrera EP, Linares Cánovas LP. SoftPuntura, software educativo sobre Acupuntura y Digitopuntura. Rev Cubana Inform Méd [Internet]. 2018 [citado 14 Ene 2021]; 10(1)49-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ rcim/v10n1/rcim06118.pdf

Cáceres Pérez I, Pérez García LM, Pérez García SO. Hiperentorno como medio de enseñanza del proceso atención de enfermería a pacientes con afecciones osteomioarticulares. Gac Méd Esp [Internet]. 2017 [citado 14 Ene 2021];19(3):[aproximadamente 14 p.]. Disponible en: http:// scielo.sld.cu/pdf/gme/v 19n3/GME05317.pdf

Clavera Vázquez TJs, Álvarez Rodríguez J, Guillaume Ramírez V, Montenegro Ojeda Y, Mier Sanabria M. Elaboración de Software Educativo para la asignatura Introducción a la Estomatología Integral. Rev Hab Cienc Méd [Internet]. 2015 Ago [citado 12 Oct 2020]; 14(4):506-515. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000400014

Ruiz Piedra AM, Gonzáles Silva JR, Gómez Martínez F. Adecuación de la plataforma SADHEA-WEB a la enseñanza médica superior. Estrategia del proyecto Galenomedia. RCIM [Internet]. 2011 [citado 12 Oct 2020];3(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592011000100007

Gutiérrez Santisteban E, Sierra Naranjo D, Guerra Cordoví Y. Hiperentorno educativo para los contenidos del tema Asistencia de Enfermería a pacientes con Afecciones Respiratorias Agudas. Multimed [Internet]. 2016 Feb [citado 12 Oct 2020]; 20(2):[aproximadamente 12 p.]. Disponible en: http://www. revmultimed.sld.cu/index.php/ mtm/article/view/152/148

Legrá Font I, Moll Rodríguez G, Ramón Montoya Z. Hiperentorno educativo para el aprendizaje de la informática y el proceso investigativo de las carreras de tecnología de la salud. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 14 Ene 2021]; 18(12):[aproximadamente 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v18n12 /san201812.pdf

Sosa Díaz RY, Fernández Rodríguez CJ, Carbonell Hernández T. Introducción del hiperentorno de Virología en el programa de la asignatura Microbiología de la carrera de Estomatología. Rev Méd Electrón [Internet]. 2011 [citado 25 Nov 2020]; 33(6):[aproximadamente 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242011000600008

Cruz Carballosa Y, Codorniú Pérez X, Torres Rojas L. MicrobiologíaSoft, entrenador de Microbiología y Parasitología médica. RCIM [Internet]. 2017 Jun [citado 25 Nov 2020]; 9(1):61-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1684-18592017000100007

Domínguez Fabars A, Queralta Mazar V, Caballero Orduño A. MEDINAT: software educativo para la enseñanza de Medicina Natural y Tradicional. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 23 Ene 2021]; 12(1):46-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n1/2077-2874-edu-12-01-46. pdf

Suárez Benítez Y, Noraida Fernández Y, Peláez Llorente M. OncoHodgk: Aplicación interactiva para el aprendizaje del diagnóstico y tratamiento de los Linfomas. Rev Cubana Inform Méd [Internet]. 2019 [citado 23 Ene 2021]; 11(1):[aproximadamente 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v11n1/1684-1859-rcim-11-01-75.pdf

Hernández García F, Robaina Castillo JI, Pérez Calleja NC, del Carmen González Díaz E, Angulo Peraza BM, Hidalgo Ávila M, et al. Oncopedia, software educativo para el aprendizaje de la oncología pediátrica en la carrera de Medicina. Inv Educ Méd [Internet]. 2021 [citado 23 May 2021]; 9(35):28-37. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/node/1089

Bacallao Martínez GC, Aparicio Morales AI, Llanes Álvarez C. Software educativo para la enseñanza de la Propedéutica Clínica y Semiología Médica en idioma inglés. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 23 May 2021]; 8(3):67-83. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/756

Hernández García F, Robaina Castillo JI, González Díaz EC, Pérez Calleja NC, Angulo Peraza BM, Dueñas López N. Natumed, multimedia para la implementación de la Estrategia Curricular de Medicina Natural y Tradicional en la carrera de Medicina. Mediciego [Internet]. 2016 [citado 23 May 2021]; 22(4):71-81. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/580/1039

González Díaz EC, González Fernández A, Hidalgo Ávila M, Robaina Castillo JI, Hernández García F, Hernández Gómez D. APUNTUSOFT: herramienta para el aprendizaje de la medicina tradicional integrada a la Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 23 May 2021]; 9(3):36-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300003

Torres Palacios O, Torres Palacios L, Creagh Bandera I, Ferret Utset A, Ribeuax Vega C. Software educativo para el desarrollo del idioma inglés en los profesionales de la salud. Rev Inf Cient [Internet]. 2017 [citado 23 May 2021]; 96(1): [aproximadamente 7 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/35

Published

2021-05-30

How to Cite

1.
Salgado-Delgado LA, Matos-Laffita D, Pelier-Orduñez Y, Legrá-Pelier DY. FármacoSoft: an educational software for teaching Clinical Pharmacology. Gac méd estud [Internet]. 2021 May 30 [cited 2024 Oct. 31];2(2):e169. Available from: https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/46

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)