Rate of satisfaction in patients attended in the dental prostheses department at the Clínica Estomatológica “Lidia Doce Sánchez”
Keywords:
satisfaction, quality, dental services, prosthesesAbstract
Introduction: patient satisfaction is an important indicator for measuring and improving the service quality continuously. Objective: to assess the rate of satisfaction in patients attended in the dental prostheses department at the Clínica Estomatológica Docente “Lidia Doce Sánchez” in Guantanamo, from September 2019 through December 2020. Method: a prospective longitudinal study was carried out. A total of 171 admitted patients were involved in the study but only 160 patients were selected after applying the inclusion and exclusion criteria. The analyses were adjusted for the baseline variables of age groups, sex, rate of patient satisfaction concerning to speedy access to service, waiting room conditions, department conditions, and treatment received. A structured questionnaire, designed and validated by experts, was performed with recollected information. Results: the rate of the patients referring dissatisfaction with the access time to service was 60% and with the bad conditions of chairs or benches was 43.8%. The rate of satisfaction concerning dental chair conditions was 46.8%, cleanliness and organization was 76.8%, concerning department ventilation and lighting dissatisfaction rate was 39.5%. Patients referred satisfaction with the quality of care received by specialists (60%), assistant personnel (53.1%,), and with the quality of the dental prostheses (66.2%). Conclusions: most of patients referred dissatisfaction with the access time to service, the bad conditions of chairs and benches in the waiting room, and with the low ventilation and lighting inside the department, however, referred satisfaction concerning the quality of care received.
Downloads
References
Jesús Herrera FA. Satisfacción de los usuarios externos y calidad de atención odontológica en un centro de salud. [tesis de maestría]. Perú: Escuela de posgrado Universidad César Vallejo; 2017 [citado 9 Feb 2021]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/8778
Revilla Arias H, González Mustelier D. Satisfacción de los usuarios y prestadores de un servicio de rehabilitación integral. Medisan [Internet]. 2014 [citado 9 Feb 2021]; 18(6):[aproximadamente 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000600005
Leveau Alva CC, Merino Ruiz JR. Nivel de satisfacción de los usuarios externos del servicio odontológico atendidos en dos establecimientos de salud, Iquitos – 2019. [tesis de grado]. Perú: Facultad de Odontología UNAP; 2019 [citado 9 Feb 2021]. Disponible en: http://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/6346/Carlos_Tesis_Titulo_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martinez Duque AF. Percepción de la satisfacción en la atención en salud en usuarios del servicio de consulta externa, de los hospitales San Antonio de Chia y Santa Rosa de Tenjo, marzo de 2016. [tesis de grado]. Bogotá: Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales; 2016 [citado 9 Feb 2021]. Disponible en: https://repository.udca.edu.co/bitstream/11158/639/1/Percepcion%20de%20la%20satisfaccion%2C%20Tenjo.pdf
Ramírez R. Calidad total y comunicaciones. Contratexto [Internet]. 2018 [citado 26 Jun 2019]. 3(4): 125-138. Disponible en https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/download/
Zavaleta Correa EI, Garcìa Saldaña LS. Calidad de atención y satisfacción del usuario externo del servicio de medicina física y rehabilitación de establecimientos de salud del MINSA y ESSALUD Chota 2018. [tesis de grado]. Perú: Escuela de posgrado Universidad César Vallejo; 2018 [citado 9 Feb 2021]. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/225594994.pdf
Sixto Iglesias MS, Arencibia García E, Labrador Falero DM. Medición del nivel de satisfacción de los servicios clínicos de prótesis estomatológica. Rev. Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2018 [citado 9 Feb 2021]; 22(2):[aproximadamente 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000200011
Lora Salgado IM, Tirado Amador LR, Montoya Mendoza JL, Simancas Pallares MÁ. Percepción de satisfacción y calidad de servicios odontológicos en una clínica universitaria de Cartagena, Colombia. Rev Nac Odontol [Internet]. 2016 [citado 9 Feb 2021]; 12(23):[aproximadamente 13 p.]. DOI: https://doi.org/10.16925/od.v12i23.1378
González-Meléndez R et al. Calidad en la atención odontológica desde la perspectiva de satisfacción del usuario. Rev Mex Med Forense [Internet]. 2019 [citado 9 Feb 2021]; 4(suppl 1):[aproximadamente 11 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/forense/mmf-2019/mmfs191z.pdf
Rodríguez-Sotomayor Y, Pardo-Fernández A, Castañeda-Abascal I, González-Longoria-Ramírez Y. Construcción y validación del Cuestionario Conciliación vida laboral-familiar como factor de calidad en servicios estomatológicos. Medisur [Internet]. 2020 [citado 9 Feb 2021]; 18(5):[aproximadamente 10 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4512
Arocha Bandera MM, Márquez Filiu M, Estrada Pereira GA, Arocha Arzuaga A. Evaluación de la satisfacción de los usuarios y prestadores de servicios en la Clínica Estomatológica “Fe Dora Beris”. Medisan [Internet]. 2015 [citado 9 Feb 2021]; 19(10):[aproximadamente 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015001000005
Tintaya Velasquez ZK. Factores sociodemográficos que influyen en la percepción de los usuarios sobre la calidad de atención en la clínica odontológica de la Universidad Nacional del Altiplano, Puno 2016. [tesis de grado]. Perú: Universidad Nacional del Altiplano; 2016 [citado 9 Feb 2021]. Disponible en: http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/4485
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Yamilé Rodríguez-Sotomayor, Yobisleidys Creagh-Almiñan, Beatriz de las Mercedes Zamora-García, Hormanis Legrá-López, Olmeris Fiffe-Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Gaceta Médica Estudiantil magazine provides immediate Open Access to its content. It is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC) license, which allows sharing (copying and redistributing the material in any medium or format) and adapting (remixing, transforming, and building upon the material), under the terms of acknowledge authorship and not make commercial use of the materials.